Zásady bezpečnosti při přepravě koní po silnici


Couvání


Couvání s přívěsným vozíkem je vždy nesmírně obtížné a problematické, poněvadž dráha pohybu vozíku závisí na úhlu náklonu předních kol a na úhlu oje s přípojným bodem vůči vozidlu. V tomto případě situaci navíc komplikuje velká hmotnost vozíku i s nákladem, která častokrát převyšuje i dvě tuny. Máte-li možnost, pamatujte na tato fakta předem a přizpůsobte tomu průběh vaší jízdy. Jestliže je to možné, před nakládáním koní otočte vozík s autem tak, aby byl připraven ve směru jízdy.
bílý kůň ve sněhu


Brzdy


Velkou chybou je brzdit přívěs ruční brzdou, kdy je nasměrovaný do stoupání, tehdy stačí jen málo a přívěs s pomocí funkce automatického couvání může sjet z kopce.

U dlouhodobě odstavených přívěsů je optimálním způsobem odstávky soustava podkládacích klínů https://www.aimes.cz/pro-zabavu-i-pro-prakticke-vyuziti . V takových případech jsou totiž brzdy většinou po čase zatuhlé a může být problém s přívěsem odjet. A v zimě stačí silnější mráz a ruční brzda zatuhne již za několik hodin.
přípojná vozidla


Živé zvíře není náklad stavebnin


Kdo se domnívá, že ačkoli zvládá bez problémů naložit a odvézt přívěsným vozíkem dvacet pytlů cementu, že může s klidem bez asistence zkušeného koňáka transportovat živý náklad, většinou doplácí na svou pýchu.

Pokud byste naložili do vozíku dvacet tučných vepřů, nebo smečku psů, tato zvířata mají nízko těžiště a mezi živým nákladem a stohem pytlů cementu až tak markantní rozdíl není, i kdyby zvířata byla cestou extrémně neklidná. S přepravou koní to však není legrace. Vždy totiž záleží na tom, zda nakládáte klidnou kobylu, která je na časté jízdy zvyklá, anebo mladého hřebce, co zažil cestou nějaké trauma, nebo co se dosud za autem nepovozil.

Zkušení matadoři tvrdí, že takový kůň na vozíku se chová obdobně, jako velká nádoba o objemu 1000 litrů, naplněná vodou jen do poloviny a umístěná na stole, jehož nohy jsou od země asi 120 cm vysoko. Postavení těžiště koně je velice podobné, jeho těžiště je půl druhého metru vysoko a každou nerovnost, zatáčku a především neklid zvířete zaznamená především řidič. Proto pozor na náhlé změny pohybu s vozem, musíte jet pomalu, najíždět do zatáček opatrně.
hlavy koní


Hmotnost koně


Mezi koňáky koluje jedna pikantní historka ohledně hmotnosti přepravovaného nákladu. Šlo o příběh, který se skutečně přihodil jedné posádce vozu s přívěsem a jedním koněm. Zastavila ji policejní hlídka a šlo o běžnou technickou kontrolu, kdy se policista na závěr zeptal, zda si je řidička vědoma, jakou hmotnost smí vézt za svým vozem. Ta pohotově odpověděla, tak trochu v recesi, že hmotnost vozíku je 1200 kg, hmotnost koně 100 kg, to je dohromady 1300 kg a vzhledem k hmotnosti vozidla se do limitu vejdu s rezervou. „V pořádku“, odpověděl policista, a vůbec nezaregistroval, že tu figuruje hmotnost koně 100 kg. Ta je pochopitelně mnohem vyšší, u dospělých zvířat většinou mezi 400 – 1000 kg.

Zásady bezpečnosti při přepravě koní po silnici
3 (60%)1